Ők azok, akik nélkül sokkal, de sokkal kevesebb autó futna az utakon, illetve sokkal több működésképtelen autó állna a garázsokban, utak mellett, vagy az ötvenhatosok terén lévő hulladéktárolóban.
Amúgy addig nem is jut eszedbe velük foglalkozni, míg át nem veszik az autódat 50 ezerért – szájhúzva – majd rá nem jössz, hogy ebből nagyjából 8 óra alatt a 10×-ét árulják ki, majd a következő hetekben még pár százezret. És szegények fáradtak, túlhajszoltak, csak néhánynak jut eszébe normálisan, és korrekt mód beszélni veled, nagyrészük úgy érzi, hogy pont ő szarta a spanyol viaszt, és ezért igencsak megvan a joga ahhoz, hogy a seggéből rántson ki, ha éppen szükséged lenne egy használt, de gyári alkatrészre, minek életútjáról akkor sem lenne fogalmad, ha épp te lennél, aki feltalálta, és használja is az időutazást.
Szóval, a mai világban nem lehet könnyű dolguk, mert van NET, e-mail, autós fórumok, telefon, szóval egyeduralkodásuk rendesen megcsappant, és még arra sem képesek, hogy megújuljanak, kövessék a jelenlegi trendeket. Álmodni sem mernél arról, hogy valamelyik rendelkezzen online készletinformációval, árlistával. Majd max. 3-4 évtized múlva, de akkor meg már ugyan minek, hiszen használt akkumulátort, vagy villanymotort hülye lesz venni a gyereked, unokád, és egyébként is az újrahasznosításban lesz pénz, nem a szarok tárolásában, kiárusításában, addig meg pofátlanul lehet adót csalni, eladót lehúzni, vevőt átbaszni…
DE!
Anyádat akard kinyírni, te barom!
Képzeld el, hogy én több mint 10 évig úgy jártam ezzel a vassal, hogy fogalmam nem volt arról, hogy ronggyá volt törve előttem. Azt tudtam, hogy az eleje javítva volt. Azt is tudtam, hogy a jobb hátsó oldala is meg volt törve, mert az ajtónak kezdett tök más színe lenni, mint a komplett kaszninak. De arról fogalmam nem volt, hogy lökhárító nélkül közlekedek, hisz ki tudná azt, ha nem veszi le a lök… műanyag elemet a seggéről.
Amúgy nem tudom, hogy a magyar nyelvben miért hívjuk lökhárítónak azt, amit lökhárítónak hívunk, mert mióta a vas elé a gyártók felraktak egy műanyag burkolatot, azóta teljes a fogalomzavar ebben a témában.
A magyar nyelvi fogalomban a lökhárítónak hívjuk azt a műanyag elemet, mi design célokat szolgálva eltakarja a vas, és nem vas alkatrészeket, mik felelősek azért, hogy az ütközés során fellépő hatalmas energiákat elnyeljék, illetve a megfelelő irányba tereljék. Ez egy olyan műanyag burkolat, mi gyakorlatilag semmi ellen nem véd. egyszerű műanyag patentokkal, és/vagy pár lemezcsavarral tartják a helyükön a cuccot, mi akkor is leesik a helyéről, ha valaki elkezd rajta részegen ugrálni, nemhogy kibírjon százezred másodpercek alatt fellépő tonnányi erőhatásokat.
Lökhárító a VAS, és a vas előtt elhelyezkedő műanyag, formázott hab, ami a kisebb erőhatásokat (koccanás) elnyeli, letompítja.
Ebből nekem semmi nem volt hátul. Semmi! Magyarán, ha valaki ezt az autót (mert már ez előtt háromszor megtörtént) picsán vágja, akkor a következő történik:
– A hátulról érkező autó a jobb esetben másfél tonnás tömegével, és 50 km/ó sebességével a műanyag elemet átszakítva érkezik bele közvetlenül a csomagtartó hátlapba
– Ez az energia nem a gyűrődési zónákra, hossztartókra nehezedik, hanem közvetlen azokra a lemezekre, mit kézzel vagy képes hajlítani, így a „C” oszlop gyakorlatilag begyűrődik az ütköző kocsi alá, miközben a csomagtartó ajtó felszakad, és az egész kupleráj kellős közepén robban be a hátsó szélvédőm, gyűrődik meg a tetőm
– A hátsó ülésen tartózkodó személyeket gyakorlatilag a levegő védi meg a hátulról érkező energiáktól, engem a hátsó üléseken ülők, a padlólemez, és az ajtókban lévő merevítők védenek meg attól, hogy ne kerüljön a nyakamba az érkező autó szétszakadó homlokfala, de erre senki nem tenne fel egy forintot sem.
Konklúzió: Megdöglünk.
Erre azt mondja nekem az egyik bontós, hogy AZ ÉN AUTÓMRA NEM GYÁRTOTTAK LÖKHÁRÍTÓT! Igen, egy pillanatra elakadt a levegőm, és úgy nem igazán tudtam eldönteni, hogy vajon mit tegyek, de aztán rákérdeztem, hogy biztosan jól értük e egymást:
– Most azt akarod mondani, hogy a kaszni, és a műanyag elem között NINCS SEMMI, ami elnyelje az ütközést, tehát NINCS VAS?
– Igen, azt! Nincs!
Igen, letettem a telefont, majd azon kezdtem el gondolkozni, hogy ezt vajon hány embernek mondta már el, és ennek következtében hány ember döglött már meg az utakon, kiknek nem éppen lett volna muszáj megdögleni.
Így történhetett, hogy elkészült azon képsorozat, mi bemutatja, mi van akkor ha nem van rajta, meg mi van akkor, ha legalább a lököst sikerült beszerezni normális áron (csak azok a rohadt ütközéselnyelők, ugyebár….).
Itt meg egy példa arra, mi van akkor, ha valaki gyakorlatilag fékezés nélkül száll bele egy IV gen CIVIC-be,
városi sebességgel (mert az a hülye ribanc nem látta, hogy a piros lámpánál legalább három autó várakozik, minimum másfél perce. Az volt a mázli, hogy a féken álltam, mert előttem egy merciben két kölyök térdelt a hátsó ülésen, így csak koccoltam őket, és nem öltem gyereket).
2005 július 11, egy kellemes nyári délután… Igen, nagyobb csattanás volt, mint ahogy a vas kinéz, igen, kiszakadt az ülésem is, igen, volt rajta lökhárító, és az mentette meg a hátul ülő srácot attól, hogy szétkenődjön. Amúgy kiárulhattam volna belőle a komplett hajtásláncot (most újra könnyezek), a bódéból egy ajtót, gyakorlatilag a teljes belsőt, csak a hátsó, és a bal hátsó ablakok robbantak, bónuszként még a lámpáim is megúszták.
Annál durvább hang nincs, mikor a verdád nem jön le a trélerről, mert – amúgy sem fért volna be alá egy állított cigis doboz – a padlólemez is megrogyott, így felült az egész a szállítóra. Zap felmászik, beül, indít, és ahogy sikoltva jön le a gép az autómentőről… nem kívánom egy autóbuzinak sem ezt a hangot.
A biztosító (mert hát miért lett volna a picsának érvényes kötelezője?) szemétkedése után a bontós kerek ötvenezret fizetett, és még arra is rákérdezett a rohadék, hogy hova tűnt belőle a fejegység. Kurvaanyád…
Jelen esetben az volt a csoda, hogy mögöttem lévő utascella gyakorlatilag nem rövidült meg annyira, hogy az sérülést okozhasson. A lökhárító a padlólemezt tolta lefelé, és ha nincs megültetve az amúgy sem magas építésű gép, még az is lehet, hogy a tető nem rogy bele a buliba…
Szóval, tisztázzuk:
– Nincs olyan autógyártó, mi 2mm vastag műanyag elemmel akarna megállítani egy életedre törő, több tonnás acéllövedéket
– Ha nem látsz a műanyag alatt vasat, mi csatlakozik valamilyen ütközés elnyelő elemekhez, akkor az az autó már szét volt vágva, és a kasznis – jobb esetben – biztosítási csalást végzett
– Ha azt mondja neked a bontós, hogy nem gyártottak lökhárítót az autódra, akkor küld el a francba.
Europai piacra szánt 5-6gen civicek-en gyárilag nincs előre-hátra ilyen merevítő/utkozéselnyelő. Csak a usdm piacokon volt kötelező tartozék…
A bontós lehet nem volt akkora gyoker…😉 Az enyémen sincs meg az 5 genemen se volt pedig egyik se volt törve.Barmelyik európai civic alá nézel egyiken se lesz.
Hááát…. pedig nekem egy 6-genről lett levéve, majd átpakolva, és sehol nem láttam olyan katalógust, amiben ne lett volna. Bár ez nem jelenti azt, hogy nincs igazad… 😉