Nemrég valaki azt kérdezte tőlem, hogy miért lett divat az a típusú idióta felniválasztás, minek okán egyrészt kilóg a gumi a kasztniból, másrészt olyan negatív szöget képeznek, hogy csaknem maga alá rogy a cucc, arról nem is beszélve, hogy a tulaj ennek okán nagyjából 10 percenként cserél kerékcsapágyakat, és egyéb futómű alkatrészeket.

HÁT MERT CSAK ILYEN MÉRETET KAPOTT AZ ÁLOMFELNIÉBŐL!

Bizony, szóval nézzük meg, hogy merre, hány centi. Tételezzük fel, hogy én beleszerettem a Japan Racing JR9 (JR10)-es küllőibe, és szájzárat kaptam, nekem az kell.

Mit teszek ekkor?

  1. Fel a íbéjre, és az angoloktól, vagy a németekttől gyorsban berendelek egy garnitúra 16″-os gyönyört, majd izgulva várom a postát. Angliából postaköltséggel egyetemben is spóroltam a cuccon 12 ezret, szóval büszkén mondom a srácoknak, hogy milyen nagy vételt csináltam.
  2. Bemegyek a magyar felnibótba, és megmondom az eladónak, hogy most rögvest hozzon ki ebből négyet. Erre a pali “ha szerencsém van” akkor elkezdi csóválni a fejét, mert emlékei szerint nem stimmel a méret (valami ET szám, vagy mi….), majd látva párás szemeim, lekönyököl a pultra ötletelni, majd ad egy címet, ahol nyomtávszélesítőket esztergálnak nagyüzembe, menjek oda a felnikkel, meg a vassal.
  3. Feldzsalok a gyártó weblapjára, megnézem a méreteket, majd irány a wheel-size.com, ahol konstatálom, hogy a japán belpiacos Civic EK4-hez sosemnem gyártott a JR felniket, ugyanis a legnagyobb ET méret 30-as (15-17″ között), az én minimumom pedig 40. Majd bónuszból utána olvasok, hogy mennyire is fontos a futómű geometria, a tapadási középpont, majd szomorúan elengedem ezt a történetet. Nem lesz JR felni a vason.

Hogy is néz ki ez a gyakorlatban?

civic-rim01

Gyári EK4 méret: 15×5,5 ET45, 195/55-ös gumikon

A felniválasztás esetén egy rakat kérdés felmerül:

  • A doblemez alatt elfér e a gumi, azaz mennyire mehetsz el a szélességgel, magassággal?
  • Akarod e nagyobbakra cserélni a tárcsafékeidet?
  • A felni nem akad e be a jelenlegi, jövőbeli féknyergekbe, futóműbe?
  • A tapadási középpontod valóban a megfelelő helyen van é (ha nem, akkor viszlát csapágyak)?
  • Milyen széles papucsokat akarsz (felniméret max +/- 2 szám), mert ha keskeny felnire akarsz széles gumit, akkor az oldalfala túlsággal elkezd mozogni, így a kanyarstabilitásodat cseszheted (beleng a vas), ha széles felnire jóval keskenyebb gumit választasz, akkor hülye vagy, mert kb 17 perc alatt cseszed szét a felni peremét, és elveszted vele a gumi egészséges rugózásának jó részét (pattogsz, mint a hülye, és terheled még jobban a futóműved).

Az én autómra az előző tulaj 16x7Et35-ös méretet választott, 215/40-es gumikkal, hát lássuk mi is a baj vele:

civic-rim03

  • Elérte, hogy 6%-al legyen kisebb a kerékátmérő.
  • 13 mm-el eltolta pozitív irányba a tapadási középpontot.
  • MINDEN EGYES KIBASZOTT bukkanónál (Bp-en másodpercenként 3) kúrta szét a sárvédő pereme a gumi peremét, hátra be sem ülhetett két ember, mert olyanokat kapott a cucc, hogy sírtam.
  • Két kézzel markoltad a kormányt, ha nyomvályúba mentél.

Ezt követően átnyergeltem 205/45-re, majd elegem lett abból is (kanyarodásban gödör=első sárvédő le akar tépődni), így lett 195/45 a jelenlegi méret.

civic-rim02

  • A 6%-os kerékátmérő változást behoztam 2,3-ra,
  • Tapadási középpont egy kemény mm-el változott.
  • A jobb oldali kerékcsapágyam szerintem másfél évente cserés.
  • A nyomvályúk már annyira nem érződnek, de csúnyán alul kormányzott a cucc.
  • Kb. 15%-al nehezebb a gumi/felni páros.

Konklúzió: A japcsi nem erre gyártotta az autót, ne panaszkodjak, ha valami nem jó… Viszont elmehetsz gumi méretben akár 235-ig, és nem áldozod fel az irányíthatóságot, komfortot a divat oltárán, csak oda kell figyelned a történetre.

civic-rim04

Érdekes, hogy 15-ről 16″-ra nincs is 1:1-ben váltás, ha azt akarod, akkor irány 17-reA piros a gyári méret, barna a még felpakolható, a többi is felmegy, de szívni fogsz….

Akkor a következő feladat, hogy találjunk olyan JR-re hajazó felnit, minek mérete 17x7ET45, és felgumizva darabja nem több, mint 15 kiló. Ahha…

Tagged with →  

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com