Azért, mert csaknem érintett lettem a sztoriban, és most csak nézek ki a fejemből, hogy mivan, ugyanis annak a balhénak ami most megy, már idén januárban ki kellett volna törnie. De miért nem? Tök olyan a sztori, mintha ott állnál a sínen, jönne a vonat, a kis családod meg közben kedélyesen beszélgetne veled. Majd miután a debreceni gyors kiütött a cipődből, és félliteres nejlonzacskókban kaparnak össze a takarítók, a csöpp család jajveszékelve tépné a vonatvezetőről a ruhát, amiért nem figyelt rád, a sínbohócra.

Számoljunk trafikul egy kicsit.

Nézzük meg, hogy mennyit kereshet egy trafikos, ha találunk hozzá számokat. Mondjuk két évvel ezelőtti számokat.

Aszongya, hogy 2011-ben a jövedéki + áfa bevétel a dohánytermékekre 380milliárdra rúgott. Ebből akkor elkezdek tippelni, jó? Mondjuk, hogy ez az ár 45%-a. Ha a dohánytermékekre átlagosan 8% hasznot számolok, akkor osztok-szorzok, és kijön, hogy alig 63 milliárd marad a „trafikoknál”. Ebből van (volt) 42ezer. De! A teljes forgalom 50%-át 19ezer üzlet viszi el, mi ugyebár élelmiszerláncok, benzinkutak, nagykerek, mittomén, szóval ezeket kizárjuk, így 23ezer üzlet (trafik) osztozott 31milliárd profiton. Megint osztok-szorzok, és üzletenként ez az összeg kijön 1 384ezerre. Évente! Ez havi 115ezer, igaz? De nem igaz, mert nem vettem figyelembe a trafik GPS koordinátáit, mert ugyebár nem mindegy, hogy egy metróaluljáróban árulok, ahol percenként elmegy 6000 ember, vagy Örményesen, ahol van összesen 12 utca, meg egy iskolakápolna, és akkor járt ott utoljára óránként 6000 ember, mikor a Vörös Hadsereg eltévedt pestre menet (jövet).

Ez volt két éve, azóta nőtt a sarc, kevesebb dohányt vesznek az emberek, megtippelem, hogy az a 115ezer már 90sincs. Ha 90ezer sincs, akkor számoljunk megint. A koncesszió megszerzéséhez kell 300 rongy évente, a pályázat beadásához 32ezer, meg is kell valakinek írni, mi alaphangon 50 rongy, plusz egy 100ast kellett tartani egy bankszámlán, hogy tudják, tutira komolyan gondolod. Tehát, a trafikosnak köllött összesen 450-500 ezer a beugráshoz. Per 90 rongyos bevétel havonta, az azt jelenti, hogy kb 5-6 hónap alatt jön(ne) ki nullára.

Mivel átalakul a piac, így átalakulnak a vásárlók is. Milyen terhet ró ez a trafikosra? Az ember gyermeke már nem fog egy dobozzal venni, mivel a boltok száma a tizede alá csökkent, és nem fognak minden nap kilométereket gyalogolni egy cigiért, így „csíkra” veszik. Ha úgy veszik, akkor a trafikosnak nagyobb raktárkészletet kell betárolni, ami miatt rendesen csöcsre szalad, mert nem lesz hova pakolni, nem is beszélve az árúban álló pénzről, mi simán 6-10× nagyobb lehet, mint tegnap volt. Legyen mondjuk 70-80 „csík” cigi a pultban, mi úgy 600rongy. Ha most kezdi az ipart, nem bizományba szállítják az árut, plusz ehhez hozzádobom a beugrás sápját, akkor kiderül, hogy az első, közel másfél évben a trafikos egy büdös, megveszekedett forintot nem keres a dohányon. Ha! A piac nem felejti el a trafikot, mert könnyebb egy csík cigit berakni a CBA-ban a kenyér mellé, mint a trafikostól hazacipelni, nem? Azt még hozzá sem tettem, hogy köllenek átalakítások, ugyebár. Kell nagy tábla, nemzetidohánybolt címmel, feliratok, figyelmeztetések, egyhúszas szögesdrót, mit egy gyerek nem tud átugrani, meg akkor ugyebár ott van a pénztárgépszopatás (plusz egy százas erre az évre), és még amit elfelejtek.

Szóval, mivaaan????

Jahhkérem, hogy ez nem a trafikosokról szól, hanem azokról az üzleti csoportokról, kik elég tőkével rendelkeznek ahhoz, hogy egyrészt röhögve kipengetik ezeket a – számukra – zsebpénz mennyiségű összegeket, másrészt ott van mögöttük a megfelelő infrastruktúra, mi pillanatok alatt le tudja követni a vásárlói igényeket?

És ezt a levezetést mindenki TUDTA abban a pillanatban, ahogy kidobták a pályázati felhívást, hosszú-hosszú hónapokkal ezelőtt. És mikor sírnak? Amikor kiderül, hogy az állambácsi haverjai vitték már megint el a boltot. Naná! Ki más vinné el? NÉGY nappal a pályázat lezárása előtt fogadták el azt az indítványt, amiről a bennfentesek már valószínűleg januárban tudtak, ami lazított a beteges, vállalhatatlan trafiktörvényen. Szóval többi,  szerencsétlen naiv hülyének volt három napja, hogy osszon-szorozzon, megpróbáljon pénzt szerezni, plusz valakit, ki megírja a pályázatot. Lehetetlen. Főleg februárban, mi a legszarabb hónap pénzügyileg a kereskedőknek.

Az meg a másik magyar ökörség, mikor elkezdenek sírni, hogy a rokkantnyugdíjas édesanyámmal most mi lesz, mert… és akkor megígérték, hogy előnyben részesítik az álláskeresőket, meg jönnek a posztok, kommentek, hogy ki és mennyire járt szarul.

Megkérdezem én, hogy az a vállalkozó, trafikos, munkanélküli, tengődő akárki ebben az országban, ebben az évben azért sír, hogy nem engedték bevállalni pár millás befektetését, minek megtérülése az első évben lehetetlen, a következőkben meg erősen kérdéses, vajon mennyi pénzt tart a párnája alatt?

Facebook Twitter Tumblr
Tagged with →  

Leave a Reply

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com