A Toyotának van most egy új reklámja, ahol a nagy és dicső diktátor kihirdeti a tömegnek, merre mehet a kultúra, milyen fogyasztási cikkeket használhat mostantól a tömeg (lassan ismerős lesz nálunk is az a sztori, nem?). A végén mutat egy autót, a nép autóját, mire a renitens elem nem bírja tovább, és felszólal: „Miért ültetném a családomat abba az elavult vacakba?”
Ezt mondja a Toyota Auris Hybrid reklám.
Mit mondd Zap? Zap asszongya, hogy folyamatosan hülyére vesszük a népet, de elemezzük, vegyünk egy autómárkát, abból két típust, egy benzinest, és egy hybrid technológiával összekalapált vasat (hisz nem ülünk elavult vacakba…). Keressünk ebből olyat, minek nagyjából tudjuk az adatait. Az Auris kilőve, mert 3percnél több időt erre nem szán az ember gyermeke, maradjunk a Yaris háza táján.
Ezekből nézzük a két alapmodellt, az 1 literes benzinest, és az 1,5 literes hybridet. Szóval nincs extra, a cél a környezettudatosság, és a spórolás. Mindkettő városi autó, legyen kicsi, lehessen vele parkolni, ne fogyasszon sokat, beleférjen a Tesco-s szatyor.
A benzines alap listaára 2 845 ezer, a hybrid 4 595 ezer forinttal apasztja a családi költségvetést (ha már a reklámot nézem, és családra alapozok). A kettő között – nem nehéz kiszámolni – 1 750 ezer forint különbség van. Mikortól érezhető, hogy olcsóbb a fenntartása az új, és innovatív vasnak? – teszi fel a kérdést az örök kötözködő Zap.
1 750 ezer forint múlva! – jön a válasz. Erre ott vannak az adatok, miszerint a benzines 4,8 litert (vicc…) fogyaszt 100km-en, a vegyes tüzelésű pedig 3,9 litert (dupla vicc…). A kettő között 0,9 liter különbség van, ugyebár. Ha az 1 750 ezret átváltom literre, akkor a 4070 jön ki, és ha veszem a két autó fogyasztáskülönbségét, akkor a hybrid úgy 450 ezer km-el többet kell menjen, hogy ledolgozza az árkülönbségét üzemanyag szinten, mi egy átlag autósnak kb. 22 évébe telik.
Lejön az éves költségekből természetesen az, hogy csökkenti az állam az alternatívokra kiszabott adót, egyéb járulékokat. Jöjjön le! Akkor legyen 20 év, amivel többet kell hajtanod a hybrid vasat, mint a benzinest, hogy bejöjjön az árkülönbség. Soha nem éred el ezt a kort, mert 15 évesen bontóban van a cucc, hiszen nem fogod kifizetni pl. azt a horror javítási összeget, mi egy toyota prius hybrid ECU esetén mondjuk úgy 700 ezerbe fáj…
Tehát akkor miért ültetném a családomat valami elavult vacakba?