Szeretném leszögezni, hogy ha moziban nézem (kurvára eszembe sem jutott, hogy be kéne rá menni), akkor kifelé menet veszek még egy jegyet. Ez már mindent elmond. Rólam…
Azért kibaszott zseniális, mert kibaszott zseniális. Emily Bluntról készült plakátok a film bemutatását követően nagy valószínűséggel olyan eladási mennyiséget produkáltak, mit még plakátok sehol. Mostantól a csaj kiskrapek bálvány, ez tutiszáz. Tom Cruise meg… az ő szerepét meg totál mindegy, hogy ki vitte volna, mert ez egy szétbaszom azt, ki szétbassza a világom mozi. Ehhez nem kell nagy tehetség. Mondjuk Tom nem is rendelkezik vele, de ez egy külön poszt. Két jó dolog van a filmben. Nem, három! Az első, hogy nem áll le. Egész egyszerűen nincs szünet, a második perctől beindul a daráló, és nincs megállás. A második, hogy témát ad a nézőnek. Ugyanis elsőre csak bedarál a film, a másodikra már eszedbe jut megkérdezni, hogy a forgatókönyv utolsó két oldaláért ki lobbizott?
Mondom meddig jó, meg mondom, hogy akinek eszébe jut, hogy honnan vannak merítve az ötletek ehhez a sztorihoz, az inkább nézzen közszolgálati csatornákat a mozifilmek helyett.
Szpojler következik, ami azt jelenti magyarul, hogy ha meg akarod nézni a filmet, akkor ne olvasd el, mert elugatom a sztorit, és ez jelentősen csökkenti a nézés közbeni értéket.
E.T. gonosz, és szörnyű reinkarnációja a földet veszi célba, és jól el is találja. Azzal a céllal, hogy… kit érdekel? Ha te E.T. gonosz reinkarnációja lennél, és a földbe csapódnál egy meteoriton csücsülve, majd meghallgatnál egy Matolcsy interjút, te is ki akarnád irtani az emberiséget. Nem? De! Namost, az idegen nem egymaga van, hanem a többes a szám, mi kifejezi mennyiségüket. Megszokott rovarkolónia, csak itten a harcosok vannak nagyonrettentően sokan, kik rendelkeznek néhány vezetővel, és az egész kóceráj felett a gonosz karfiol uralkodik, és osztja az észt. Szó szerint, ugyanis az ő tudata meg van osztva a hálózaton, és minden egyes lény ezt a könyvtárat használja fel a kiemelkedő működés érdekében, vice versa. Van az agynak még egy tulajdonsága. Tanul. Méghozzá a hibáiból. Ebből is látszik, hogy semmi köze az emberhez, mint fajhoz. A csekély számú vezetők megdöglése pedig hibát jelez a rendszerben, és ekkor a gonosz karfiol visszapörgeti az időt, hogy azon elcseszett döntés, mi egy vezető elvesztéséhez vezetett, ne történhessen meg újra. Nem kell ahhoz Stephen Hawkingnak lenni, hogy kisakkozd, ez bizony egy verhetetlen sereget eredményez, szóval a föld emberi lakosságának befellegzett. Ítéletnap van, és kész! Háromra. Eeegy….keeettő….
Csakhogy! Hiba van a rendszerben. A tulajdonság, mi az időkerék össze, vagyis visszaforgatását teszi lehetővé, átadható. Ha mondjuk épp rád támad egy vezető, és a koponyáját úgy loccsantod szanaszéjjel, hogy megfürdesz a vérében, akkor onnantól te irányítod az idő folyását, és nem a nagy, meg gonosz karfiol. Korlátozásokkal. Csak akkor ugrasz vissza egy bizonyos időpontra (!!!), ha megdöglendsz. Ez elsőként Emily Blunttal fordult elő, és lett belőle egy odabaszós warrior, ki egy helikopter rotorból ütött össze magának egy kardot, mi kult fegyverré fog válni ez elkövetkezendő évtizedekben, és az eredetiért az e-bay aukcióján 7 millió dollárt fog fizetni egy arab sejk.
A hibalehetőség viszont itt is fenn áll, mert ha egész véletlen nem döglendsz meg, hanem csak éppenhogy, majd valami hülye orvos belő neked négy egység vért az életben maradásod érdekében, akkor rábasztál. Képességed visszatalál a gonoszhoz, és akkor mindenki rábaszott. Szóval, döglendeni köll a cél érdekében.
Ez a lényeg, Blunt elveszti erejét pár száz idő visszaforgatást követően, majd becsatlakozik Cruise, ki nem katona, csak beszólt, azt kibaszták a frontra, és nagyon fél. Félelmében bevéreződik, majd folyamatosan újra éli a napjait, mert sokszor megdöglend. E közben rájön, hogy mivan. Majd Blunt is rájön, hogy Cruise rájött, és akkor még van egy tudós, meg a karfiol sem hülye, és akkor Cruise is elveszti a képességét, hogy növeld a feszkót, majd végjáték, meg hősi halál, és mindketten tudjuk, hogy ezt nem éljük túlos csókjelenet, azt jön az áldozat.
Tudod követni a matekot? Lerajzoljam? Mindegy. Eddig jó! Nem hiszed, de tényleg!
És akkor Cruise megtalálja a gonosz karfiolt, majd az utolsó pillanatban beledob egy rakat gránátot, miközben az egyik vezető épp halálos sebet ejt főhősünkön. Robbanás, E.T. összes gonosz reinkarnációja a bolygón egyszerre megdöglend.
Nah, ekkor kéne egy snitt, temetési jelenet, hatalmas felvonulás, díszlövések, Cruise-Blunt páros fényképe, katonai tiszteletadás, blablabla… Be lehet söpörni a Scream Awards össze díját, kibaszott ünneplés, sikítás, rajongói őrjöngés közepette.
De nembazdmeg, mert snitt, Cruise épp haldoklik, majd a gonosz karfiol vére beteríti, és… Főhősünk visszakerül a mozi legelejére, mikor még nem szól be, tehát még nincs rajta harci páncél, meg csata közbeni jajveszék. És az látja, hogy mindenki ünnepel, mert vége a háborúnak, a lények mind elpusztultak, mert valahol valami felrobbant.
Ha valaki oda meg megy az időben, ahol még el sem indult az a sztori, ami hatására a végkifejlet végkifejletté válik, akkor hogy picsába léphet életbe a végkifejlet? Még egyszer. Ha Cruise a nulla, és 1156 perc közötti intervallumban 2215× újraéli a sztorit annak érdekében, hogy a bolygót továbbra is hülyék lakják (miközben a kezdőpont mindig, kivétel nélkül nulla lehet), akkor az 1156. percben történt esemény hogy lehet kihatással a -326. Percre? Értem!
A producerek nem hittek a mozi, sztori, forgatókönyv erejében, így meg kellett támogatni azzal a palival, kinek arca sok filmet adott már el, mostanság bírja a sci-fi műfajt, és Tom Cruise a becsületes neve. Tévedtek. Viszont Tom Cruise meg így az ötvenes évei elején kurvára nem hajlandó megdöglendni egy filmben véglegesen, mert még szerepelni akar a Jack Reacher kettőben, és a Mission: Impossible 16-ban is. Szóval, a végébe bele kellett írni ezt a faszságot.
Amúgy a mozi a gyerekkoromat idézte, mikor elnyűtt VHS-en néztük, ahogy Arnold Schwarzenegger a Kommandóban szétcseszi az összes gonoszt. És milyen jó volt, és mennyire élveztük 14 évesen.
Simán kap egy 9-es, még ezzel a befejező képzavarral együtt is.
Megnéztem. A végét nem értettem, sőt azt se értem, ahogy te elmagyaráztad, de mindegy, mert ami előtte volt, az pont olyan, mint régen a lődd le a madarat játék. Százszor végig tudtam játszani, és nem untam meg.
Rendkívül üdítően hatott rám az egész film, imádtam, hogy másfél percenként szétlövik a retinámat. Lehet, hogy el kellene járnom ilyen világvége felkészítőterembe.
Még nem láttam, de annak alapján, amit leírtál tök logikus a dolog. Mármint a vége. Ez a film logikája is, meg a tudat törvényszerűségeinek logikája is. A film logikája az, hogy ha kinyírsz egy vezért, és közben a vére rád megy, és meghalsz is, akkor öröklöd a képességet. De mi célja van ennek a tudat szempontjából, hogy az öröklött képességgel kezded elölről? Azaz megkapod ellenséged erejét és tudását, de közben belehalsz, az annyit tesz, hogy a tettes és az áldozat a felsőbb önvaló szintjén egybe olvadnak. A tudat, ha osztja magát, azaz a karfiolnak lesznek alvezérei, meg katonái, meg lesz neki szaporodásért felelős alegységei, akkor az entitás, aki az egész rendszert egységben tartja, az a materiális szinten ezer darabra hasította a képességeit, ami akkor képez egységet, amíg a részek összhangban tudnak maradni. Ha irtani kezdesz egy hangyabolyt, az védeni kezdi magát, és a királynőt, és a bábokat menti először. Ha túlszaporodnak, a királynő kiküldi a szárnyas katonákat új bolyt teremteni, majd közben kinevel új királynőt és heréket, hogy a csoport szaporodhasson. Lucy logika ON!
Itt viszont háború és hódítás van. Az agresszor hódító lények tudati képességi az emberi tudattal integrálódnak, aminek eredménye az újraélés. Most ezt fizikailag nem lehet megtenni, ha belegondolsz. Az anyagot nem tudod mozgatni az időben, vagy legalább is annak komoly következményei vannak, és igazából nem is logikus, ha kvantumfizikai szinten vesszük a dolgot. Az anyagban megnyilvánuló tudatot viszont tudod mozgatni, mert az idő és anyagfüggetlen tényező. Mi következik ebből? Amikor újra indul a sztori a megkapott képességekkel, akkor kvantumfizikai síkon egy N-dik dimenzió alternatív valóságában vagy már benne. Szóval, nem ugyanott vagy, ahol kezdted, hanem egy másik fizikai realitásban, és a tudat, aki átélő a folyamatban, abban a pillanatban inkarnálódik bele az N-dik dimenziós testbe. Az inkarnációs törvényeket ehhez ismerni kell, hogy értsd pontosan, mi van ilyenkor. Ajánlott olvasmány hozzá: A meditációs és a meghalás művészete Szvámi Rámától. Kapaszkodós könyv a tudatról.
Szóval, az átélő tudat különböző inkarnációs síkokon folytatja a játszmát. A megjelenő képességek azt eredményezik, hogy már nem felejti el az előző sztorit, hanem emlékezni kezd rá, a tapasztalatait fel tudja használni, a tettes-áldozat dinamika a folyamatos integrálódás felé viszi a karmikus rendeződést egészen odáig, míg egyetlen tudatba tud integrálódni minden részegység. Ez lesz Cruise tudata. A lény felrobban, őt megölik. A lény vére ráfröccsen. Az inkarnációs rend alapján a tettesnek a halálában meg kell örökölnie az áldozat képességeit. Ergo a fickó tudata integrálja a karfiolét. Ha újra élesztenék, akkor elvesznének a képességei, de így megkapja az egész invázós hadsereg tudását, és hopp, mivel meghal, és a következő N dimenziós testben egy ennek megfelelő sztori folytatódik a számára. A történet logikája szerint Cruise lesz a karfiol innentől. És ez egy nyitott kérdés, ami nem lezárás. Az lett volna lezárás, ha a karfiol kinyírása után Cruise-t újraélesztik. De akkor nincs értelme az egésznek. Mármint a tudat és az inkarnációs rend részéről nem lenne értelme. Az átélő azért ölt testet, hogy tapasztalva tanuljon. A képességek gyarapodása a tapasztalás közben csupán mellékhatása annak, hogy a játékban (itt tettes-áldozat hatalmi és hódítási harc) éppen hol tart a folyamat. Mivel minden lény szellemi növekedésre törekszik, ennek érdekében válik tettes-áldozat folyamatok részévé, aminek a vége az adott létformában való végső legmagasabb szintű szellemi kibontakozás – jelen esetben a karfiolság az alienek szintjén, és Cruise utolsó állapota a karfiollal vívott harcban -, így az integráció szellemi fejlődési szempontból beteljesült. Innentől teljesen másik történet indul… A film vége ezt tükrözi. Megjegyzem, annak alapján, amit írtál róla. Majd megnézem, és elmondom úgy is, mit gondolok.
Egyébként, ehhez filmbeli előtanulmánynak nagyon jók: Jákob lajtorjája, Krisztus utolsó megkísértése, és a Revolver c. filmek. Ezekben mind hasonló kérdéseket feszegetnek, de nem ismétlődik ennyiszer a sztori…
A fentiek alapján ez egy nagyon jó film arról, hogy a tudat az időbe és anyagba vetettsége ellenére hogyan működik, és hogy az inkarnálódásnak nem feltétele a magzati lét és fogantatás. Ezt írja Szvámi Ráma is, meg az össze halottas könyv is.. Ennél szemléletesebben nem lehetne ezeket a tanításokat megjeleníteni. A képességek elvesztése is hatalmas poén ebből a szempontból. 🙂