(Ajánlom ezt a posztot a nőnek, kit szeretek, de neki nem is kell végigolvasnia, majd én észben tartom, ha egyszer hagyni fogja)
A jármű főbb elemei:
– Önhordó kasztni (általában)
– Felfüggesztések, futómű, fékek, felnik, gumik.
– Motor, váltó, differenciálmű.
– Elektromos alkatrészek, miszerint: akkumulátor, generátor, gyújtásrendszer, világítás, légzsák, fűtés, hifi, ablaktörlő / mosó, mittomén.
– Extrák: bólogatós kutya a hátsó alakban, hogy ne lásd, ki van mögötted, plüssállatkák, vallási eszközök, illatosító a visszapillantó tükrön, hogy ne láss előre sem, és amikor lefejeled a szélvédőd, akkor előbb ebbe a kupacba érkezzen a fejed.
Amik általában el szoktak fogyni az autóban:
– Benzin.
– Ablakmosó folyadék.
– Motorolaj.
– Hűtővíz.
– Fékolaj.
– Szervóolaj.
– Izzók.
– Gumik (nem a kesztyűtartóból, hanem azok, mik a kerekeken vannak!).
– Ablaktörlő lapát.
Amik nem elfogynak, de változó rendszerességgel cserélni kell:
– Olajszűrő.
– Levegőszűrő.
– Gyújtógyertya.
– Pollenszűrő.
– Akkumulátor.
– Fékbetét.
– Féktárcsa.
– Futómű, felfüggesztés gumi alkatrészei, esetleg lengéscsillapító.
– Kuplungtárcsa.
Tények:
– Ha az autó tényleg csak üzemanyaggal menne, akkor éhen halnának az alkatrész beszállítók, nem lenne súrlódás, feltaláltuk volna az örökmozgót, már üzemanyag sem kéne,tehát lenne sok munkanélküli, megmenekülne a föld.
– Az autóban súrlódó fémek vannak, mik kenését nem oldjuk meg, akkor azok gyorsan elkopnak, rosszabb esetben a két súrlódó anyag összeég (ragad, forr, olvad). Ebből gyorsan le is vezethetjük, hogy a kenés nem csak azt jelenti, hogy jobban csúszik, hanem a súrlódáskor fellépő hőt is elvezeti. Ne feledkezzünk meg a hűtés szerepéről. Kis manók össze-vissza furkálták a motort azért, hogy ott hűtőfolyadék keringjen, hűtse a fémet, mi melegszik, mert ott belül, percenként akár 15ezer robbanás is létrejöhet, mi azért nem viszi le a fejünket, mert be van zárva. Ha a műszerfalon, mi a kormány környékén helyezkedik el, villog valami hőmérő, és a motorháztető alól gőz csap fel, akkor elfogyott a hűtővíz. Nem hűt. A motor egy idő után túlmelegszik, és megáll. Örökre. A hűtőfolyadék nem csak el szokott fogyni, hanem meg is fagyhat. Folyadék. Ellentétben a higannyal, ez a hidegben tágul. Ha nincs hely a táguláshoz, akkor csinálni fog magának. Ha sikerül neki, akkor az autó még beindul, de egyszercsak megáll. Örökre. Egy szép mosoly a benzinkutasra, és megnézi, hogy a hűtőfolyadékunk meg tud e fagyni -20 / -30 Celsius (-4 / -22 Fahrenheit ) fokig.
– Ha megy az autó, akkor azt meg kell állítani. Néha… Erre jók a fékek, mik kopnak. Ez a dolguk. Meg erre jó a gumi! Az autón lévő, ugyanis ő érintkezik az úttal, kb 5 cm2-nyííí felületen. Ha az út, és a gumi között csökken, vagy megszűnik a súrlódás, és be kell venni egy kanyart, vagy meg kell állni egy kiugró babakocsi előtt, akkor meghalsz, vagy egy hét múlva mehetsz babatemetésre. Tehát, ez a két dolog totál ellentétes, mint a motor. Itt a minél nagyobb súrlódást kell elérni, szóval nem szabad kenni.
– A gumikban levegő, vagy egyéb, speciális gáz tartózkodik. Ennek értéke 2-2,5 Bar között van, típus, és terhelésfüggően. Ha nem lenne légkörünk, és annak nyomása, akkor 3-3,5 bar lenne. De van, így hát ne fújd annyira, kivéve, a mankós pótkereket (minek ismérve, hogy jelentősen különbözik az igazi keréktől, ugyanis csúnya, meg kicsi, és vékony), mert azt néhol 4,5 Bar fölé kell fújni, de ennek értéke leolvasható a gumi oldalfaláról. Egy mosoly, és tankoláskor a benzinkutas megméri, mert ért hozzá. Ha a levegő nyomása lecsökken a gumikban, akkor túlzott lesz a súrlódás. Az autó többet fogyaszt, megváltozik a kanyarodási, megállási képessége. Ha még jobban lecsökken, akkor a felni, és a gumi között hézag keletkezik, és totál leereszt. Ha nem állsz meg egyből, akkor holnap (ha túléled) mehetsz venni gumit, méghozzá garnitúraszámra, mert egyet nem fognak felrakni.
– Az autóból ki kell látni! Mert roppant érdekes a kinti világ, és menet közben gyorsan változik. Ezekről a pillanatokról nem szabad lecsúszni egy pillanatra sem. Ha nem lehet kilátni, akkor fel kell mérni, hogy ezt a problémát miként lehet megoldani. Lehet, hogy kívülről piszkos a szélvédő. Erre jó az ablaktörlő. Ha jó! Ha rossz, akkor csíkosan törli az ablakot. Ha csíkosan töröl, akkor a benzinkutasra szépen kell mosolyogni, és megoldja a problémánk. Kicseréli. Kettő és fél perc alatt. Sőt, ellenőrzi azt is, hogy tudunk e vizet fröcskölni az ablakra. Mert az is kell a mosáshoz. Szívás, mikor elfogy a pályán, sötétben, kamion előzésekor, kanyarban, mert akkor megijedsz, mert nem látsz ki, és akkor meghalsz. Ha kívül jó, de beül szar, akkor az párás (jobb esetben…). Erre jó az ablakfűtés kapcsoló. Ha az autó nagyon párás, akkor a fűtés mellé fel kell kapcsolni a légkondit is, és akkor lemegy a pára. Mert az olyan…
– Ha valami kopog, csörög, csattog, libeg, lifeg, csattan, durrog, zakatol, rendszertelen hangokat ad ki magából, akkor azt meg kell szerelni, mert nem javul meg magától. Soha nem!
Amit fel kell írnunk, hogy el ne felejtsünk:
– A legutóbbi olajcserét, vagy szervizt. Tehát, km óra állást, vagy időpontot. Tudod, itt cserélik ki az elhasznált motorolajat, szűrőket, gyertyákat, nézik meg a fékeket, futóművet, stb.
– A forgalmi engedély lejárati időpontját (gy.k.: zöldkártya jan. 1-től nem kell, az egybevonták a vizsgával)
– A jogosítvány lejárati időpontját.
Egyéb, megjegyezendő dolgok:
– A biztonsági öv nem azért kell, mert a rendőr azt mondja.
– A légzsák magában nem véd, csúnyán pofánvág, vagy eltöri a vékony nyakad, ha közelről az arcodba robban.
– A téli gumi nem azért kell, mert monnyák, hanem mert hideg van, és a nyári gumi annyira megkeményedik, mintha műanyag lenne, és a műanyag meg nagyon csúszik a havon. Ezért vannak a szánkók műanyagból, és nem gumiból!
– Ha meghal az autó alattad, akkor nem sírsz, hanem telefonálsz, vagy stoppolsz.
– Azért kell kihangosítót, vagy fülest használni a telefonáláskor az autóban, mert nincs három kezed, meg két fejed.
– Hiába érzed, te vagy a legjobb sofőr a világon, ez hazugság. És ha így is lenne, akkor ez csak úgy érvényesülne, ha mindenki olyan szinten lenne, mint te. De ez nem így van, és ezt meg kell érteni, mert meghalsz.
– Egy kerékcseréhez nem kell diploma, vagy űrhajózási szakértelem. Nekem 4perc, neked 32, de menni fog egyedül is. Tudod: kézifék behúz, mint állat, autó berak sebességbe, négy-öt csavar meglazít (ugrálhatsz is a kerékkulcson), autó felemel (az emelő emel, nem te, tehát könnyű lesz), csavarok leszed, kerék leemel, pót felrak, csavar felrak (kicsit meghúz), autó leenged, csavar meghúz (ugrálhatsz is a kerékkulcson), és DÁDÁÁÁMMMM, kész is.
– A csomagtartóban legyen egy üveg víz, vagy csak egy műa.palack, egy szerelő kesztyű, egy rongy (nem egy ezres, hanem egy rongydarab, mibe megtörlöd csatakos homlokod)
– A telefonszámom…..
hasznos, és szórakoztató…like 🙂
Ez nagyon ott volt :o), de az üveg víz/üres palack minek kell? Most komolyan! (Buta tekintet.)
Bárminemű folyadéknak, mi kifolyik a két tenyered közül, vagy mit nem akarsz a szádban szállítani…
😉
Víz kell az ablakmosóba, hűtőbe, akksiba, kézmosáshoz, kiszáradás ellen, meg a zacskós leveshez… 😉
Kösz! :o) (Jégoldó meg jégvakaró már van hátul, elől meg papírzsepi és társai a babának, aki szintén nőnemű és szintén imád autózni.:))
höhhö: http://auto.indavideo.hu/video/Orosz_no_vezetni_tanul/
Jah, és ez nem vicc… 😉