(…) Brent olaj hordónkénti ára 29 hónapos csúcsra emelkedett csütörtökön, s elérte 113 dollárt (…)

Ez olyan mondat a bolygónkon, mitől úgy szarja össze magát mindenki, hogy tulajdonképp fingja sincs arról, hogy mit jelent. Ha az utcán megkérdezel 100 embert, és abból 3 meg tudja mondani, mi az a Brent, mennyi egy hordó olaj, és ez mennyiben határozza meg a tápos csibe árát, akkor én tényleg egy szál faszban fogok cigánykerekezni a Liszt Ferenc téren.

Szóval, kezdjük az elején. A Brent nem egy cég. A Brent nem más, mint egy olyan jelző, mit az olaj sűrűségére, és kéntartalmára használnak. Könnyű a cucc, úgy 0,833 kg/l a sűrűsége, és az alacsony kéntartalom pedig azt jelzi, hogy jó sok jóminőségű üzemanyagot (benzin, kerozin) lehet előállítani egy liter nyersolajból.

Egyébként még az olaj (olay) szó is a mi érdemük, illetve mi vetettük először papírra, hogy így hívják azt a fekete szutymadékot (pfújj, mocskos soviniszta!).

Viszont nem csak a Brent létezik. Nagyon nem, de mivel ő van a (magyar) köztudatban, és az ő árai hatással vannak a többire – mint pl. a WTI, a Dubai Light, Louisiana Light, Ural – így tőle szarunk betont.

Az, hogy a világpiac miként mozgatja az árakat, a tőzsde hogyan reagál a változó helyzetekre, nem csak aktuálpolitikai kérdés, hanem a kitermelés költsége, nyersanyag készletek (tárolókapacitások) telítettsége, szállítási útvonalak terheltsége, az ott fellépő költségek, prémium akciók, beruházások költsége, a kereslet, és még kismillió változótó függvénye. Tehát, ha valami hülye felrobbantja magát egy észak-afrikai olajvezeték mellett politikailag, vagy az északi tengeren le kell horgonyozni még öt, 500ezer tonnás, 600csillió dolláros fúrótornyot a 23méteres hullámok közepette, akkor jönnek a hírek:

(…) Brent olaj hordónkénti ára 29 hónapos csúcsra emelkedett csütörtökön, s elérte 113 dollárt (…)

– Na jó, de mennyi egy hordó?

– Egy hordó olaj úgy 159 liter.

Ezt akkor sem tudtam volna megmondani, ha egyesével tépik ki a körmeim. 200-nál alább nem adtam volna…

(…) Brent olaj literenkénti ára 29 hónapos csúcsra emelkedett csütörtökön, s elérte 140,2 Forintot (…)

Így már stimt. Nagy ár e, ha 140 Forintért leásnak nekem 15 kilométer mélységbe egy viharos északi-tengeren, onnan felszivattyúzzák a naftát, azt betöltik tankerekbe, vagy több száz kilométernyi olajvezetéken keresztül 10-40milló hordós tárolókba fejtik, miközben mondjuk 2004-ben ennyi volt egy buszjegy, vagy 2007-ben ennyi volt egy lángos?

Valószínűleg nagy, hiszen hihetetlen profitot termelnek egy olyan anyagból, amihez az infrastruktúra kiépítésének megtérülését követően, ingyen jutnak hozzá. (ez egy szép mondat volt….baahhh…)

Ha csak meg akarom tippelni az összeget, akkor a Mexikói-öbölben elpukkant Deepwater Horizon toronyra azt hazudták, hogy nap 1000 hordó olaj ömlött a tengerbe (lehet, nem hazudnék nagyot, ha csípőből megszoroznám kettővel). Ez éves szinten, a mai árakkal úgy 51 millió dolláros (10 milliárd forintos) felhozatal. Oké, egy tengeri fúrótorony drága, de ha emellett van Texasban még 193 db., mit 5 dollcsiért húznak fel a nagy pusztában vasbó, akkor az már húzós profit.

Na de mondd már meg, hogy ha ennyi munka befektetése után, ennyi politikai, gazdasági, katyvasz, + 300ezer amerikai tengerészgyalogos ide-oda kiküldése következtében hozzájut egy liter nyersolajhoz 140 forintért, abból hogy a picsába lesz majd’ 400????

Elő kell állítani a nyersolajból különbözőféle üzem-, kenőanyagokat. Ezt hihetetlen bonyolultságú üzemekben, a világ legegyszerűbb folyamata, azaz a desztilláció által végzik. Addig melegítsd egy tartályban a folyadékot, míg elemei külön nem vállnak, azt jóccakát. Amiket kapsz belőle: Oldószerek, sebbenzin, motorbenzin, petróleum, kerozin, gázolaj, pakura, vazelin, paraffin, különböző minőségű kenőolajok, kozmetikai szerek, bitumen, és a franc se tudja, még mit….

Oké! Ha a dupláját teszi rá az előállító cég azért, mert egy tartály alá fűtést szerelt, és azt elnevezte lepárló toronynak, akkor egy évtizeden belül a cég kapuja, és a hozzá vezető út aranyból lesz, és minden dolgozójának külön jachtja, különböző dél-franciaországi kikötőkben. Szóval, nem teszi rá a dupláját, így még mindig nem éri el az üzemanyag a 280 Forintos árat.

DE MENNYIT TESZ RÁ????

Hülyét kapok, amikor azt hallom, hogy a MOL 3 forinttal növeli a benzin nagykereskedelmi árát.

Miért, basszus? Mennyi volt eddig? Mondd már meg!!!!! A termelői ár, a nyersolaj árának úgy 10%-a. De ez rohadt trükkös. Ugyanis a naccságos uraság, ki itthon megmondja, hogy mi mennyi, azaz a MOL, nem csak azt figyeli, hogy mennyiért veszi, mennyi az előállítási költsége, miközben a forint ide-oda mozog a dollárhoz képest, hanem azt, hogy ha lenne (!!!) egy lehetséges konkurencia, mondjuk lent délen, egész messze, akkor az mennyiért hozná be az országba az üzemanyagot. Jó, mi? Tehát, egy virtuális ellenféllel küzd az árharcban. Most röhögjél, mert ez eddig vicces, ugyanis még mindig csak … a száznegyven, plusz tíz százalék aaaazzzz… 154 Forint.

Aaaz… évi átlag 25ezer kilométerrel, 8 literes átlagfogyasztással annyi miiinnnttt…. 302 ezer forintnyi benzinszámla. De akkor hogy lesz 740 ezer????

Szóval, a MOL alkalmazkodik. Egyrészt a világpiaci árhoz, a forint-dollár árfolyamhoz idióta politikusok felszólalásához a világ szeme láttára, meg úgy virtuálisan, és a terjeszkedési, befektetési költségeit is pótolni kell valahonnan. Stimt!

Erre jön egy 4-5 %-os kisker árrés, hiszen fel kell építeni a benzinkutakat, működtetni kell őket az összes költségükkel egyetemben, szóval legyen 161 forint a züzemanyag.

És akkor beesik a zállambácsi, és azt mondja, hogy ne vetkőzzél, mert szopni fogsz! Mert mi az, hogy itten folyik az üzemanyag össze-vissza! Arra tessék kifizetni literenként 120 forintot! Mert annyit! Én mondom meg, a zállam én vagyok, és kuss! Viszont mindenre van ÁFA, szóval az egész hóbelevanc után még 25%-ot tessék leperkálni, akutyaúristenit, mert mindenkifizeti! A 161 forintból így lesz egyszer 281 forint, másodszor meg 351, erre belekúszik még egy 1% os Kőolaj- és Kőolajtermék Készletező Szövetség díj, azt jóccak!

Én meg szidom az olajtársaságokat, meg a brókereket, meg a bankokat, meg az egész világot, hogy milyen gecik. Nemhogy bemennék a saját parlamentembe, az ledönteném a tetves kupolát, mikor bent ülésezik a sok köcsög…

Ennek az eredménye az lenne, hogy féláron menne a naposcsibe, de ezt most nem vezetem le, mert kávét kell innom.

Facebook Twitter Tumblr

3 Responses to A fekete arany….

  1. szerint:

    Köszönöm szépen. Ez így hétfő reggel nekem életmentő volt. 🙂

  2. petike14 szerint:

    Te itt az állam bácsira közelítettél rá, de ne feledjük a MOL-t…őket sem kell félteni.
    Utáljuk kicsit őket is 🙂
    A 2010-es nyereségük meghaladta a 100 milliárd forintot, 6 %-al növelve a 2009-es éves eredményüket.Valamint még beperkáltak 5,8 milliárd forint válságadót és 35,2 milliárd forintot, amit az Európai Bizottság határozata alapján sarcolnak le, bányajáradékként.
    100 milliárd forintot b@kker…abból tudod milyen sok pl. Veyron-t lehetne venni, pedig 1 millió darabja…euróban 🙂

  3. Zaphod szerint:

    [Zé]: Kedves egészségedre! 😉

    [petike14]: Te, azért nem kóstolgattam őket, mert

    – nem néztem mennyit sápol
    – mondjuk dollárban az a 100 milliárd már csak 500 millió, és egy ekkora cégnek ez … hhmmm… http://www.mol.hu/repository/587820.jpg
    – és ha nagyon elkezdem fikázni, akkor (nézve a társaságirányításban lévő arcokat) lehet, előbb jelenik meg a fekete autó a ház előtt, mintha orbánviktoroznék égre-földre. 😉

Leave a Reply to Cancel reply

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com